Máte v realitnej kancelárii poriešené preverovanie klientov AML?

ZRKS
Realitná kancelária je podľa zákona 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu povinná preveriť každého klienta s ktorým obchoduje, keď sa obchod týka hodnoty vyššej ako 10-tisíc eur. Keďže na Slovensku je stále hlásených minimum podozrivých transakcií, pristúpila v roku 2023 Finančná spravodajská jednotka Ministerstva vnútra SR ku kontrolám. Výsledkom boli dve pokuty pre realitné kancelárie vo výške 25-tisíc a 50-tisíc eur. Preto Združenie realitných kancelárií Slovenska vyzýva a upozorňuje realitné kancelárie, aby klientov preverovali a údaje archivovali, lebo také vysoké sankcie by mohli byť pre menšie realitné kancelárie likvidačné.


Smernica AML
Každá realitná kancelária musí mať vytvorenú aj Smernicu AML, podľa ktorej postupuje pri overovaní svojich klientov. Členovia ZRKS majú Smernicu AML bezplatne k dispozícii – vygenerovať si ju môžu v systéme a ušetria na individuálnych právnych službách. Smernica AML od ZRKS bola navrhnutá tak, aby bola v súlade s platnou legislatívou a v kombinácii s ďalšími nástrojmi slúžila ako podklad preverovania klientov pri kontrolách zo strany Finančnej spravodajskej jednotky Ministerstva vnútra SR.

Preverovanie a archivovanie
V čase pred uzatvorením obchodu – najneskôr pri podpise zmluvy musí byť klient účastný obchodného vzťahu identifikovaný na základe preukazu totožnosti a preverený na základe dotazníka. Ten skúma štátnu príslušnosť, adekvátnosť výšky príjmu a hodnoty nehnuteľnosti, rizikovosť krajiny, z ktorej osoba pochádza a jej príbuzenské vzťahy s politicky exponovanými osobami. Neobvyklú transakciu musí realitná kancelária nahlásiť bez ohľadu na to, či obchod prebehol alebo bol iba v príprave. Realitné kancelárie sú povinné uchovávať zistené údaje najmenej po dobu 5 rokov od obchodu (alebo od ukončenia činnosti) a vedieť ich v prípade kontroly preukázať.


Ako to realitné kancelárie riešia v praxi?
Realitné kancelárie musia postupovať podľa vlastnej smernice AML, ktorú musia mať sprístupnenú vo firme. Buď si ju nechajú vypracovať právnikom alebo si ju môžu bezplatne stiahnuť a vytlačiť v systéme ZRKS. Čo sa týka preverovania klientov, môžu si realitné kancelárie nechať vypracovať dotazník právnikom alebo môžu využiť elektronické nástroje backOFFICE® eAML, ktoré dotazníky AML obsahujú a zistené údaje od klienta priamo prepoja s realitným maklérom, ktorý ich spracuje a archivuje pre prípad kontroly.

Digitálne riešenie
V dnešnej elektronickej dobe sa už dajú tieto procesy zvládnuť online – či už mobilom, tabletom alebo počítačom. Klientom, ktorí technológie neovládajú, vedia makléri pomôcť tak, že to vyplnia v ich prítomnosti a potom vytlačia a podpíšu ručne. Softvér je prepojený s medzinárodnými databázami, ktoré obsahujú mená politicky exponovaných osôb, čiže nie je nutné, aby maklér prechádzal jednotlivé databázy po vlastnej linke.


Školenia a certifikáty
Podľa zákona musia byť osoby, ktoré v realitných kanceláriách preverujú klientov preškolené, o čom musí existovať aj záznam. Takéto školenia poskytujú buď právnici alebo poskytovatelia realitných softvérov, ktorí majú riešenia zapracované priamo vo svojich systémoch pre uľahčenie práce, efektivitu procesu a transparentnú archiváciu. V prípade kontroly musia preukázať účasť na školení, smernicu AML, archivované dokumenty a dôkazy o preverovaní klienta.

Realitné kancelárie, vybudujme si svoj portál!

Nepotrebujeme od vás peniaze, dokonca nemusíte byť ani členom ZRKS, stačí ak si osvojíte myšlienku, že realitné kancelárie by mali mať svoj vlastný realitný portál, kde sú ceny inzercie garantované v stanovách. Prestaneme byť závislí na dobrej vôli komerčných portálov s nestabilnou cenovou politikou a obmedzeniami v exportoch.

Chcem pomôcť!

Prečítajte si novinky z realitného sveta